حفاظت در برابر صاعقه در خطوط انتقال نیرو

حفاظت در برابر صاعقه در خطوط انتقال نیرو

 

مرور کلی/تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه

شبکه های کامپیوتری و تجهیزات ارتباطی، روز به روز در حال پیچیده تر شدن هستند، و تقاضا برای محیط کاری آن ها نیز بیشتر و بیشتر می شود.

صاعقه و ولتاژ لحظه ای تجهیزات الکتریکی بزرگ، توسط عوامل زیر هرچه بیشتر و بیشتر در حال فرکانسی شدن هستند.

  1. منبع تغذیه و آنتن
  2. سیگنال رادیویی برای دریافت و ارسال خطوط تجهیزات به درون تجهیزات الکتریکی داخلی و شبکه ای
  3. آسیب دیدگی تجهیزات و یا اجزاء آن ها
  4. تلفات
  5. انتقال، ذخیره و یا از دست رفتن داده ها
  6. قطع عملکرد و از کار افتادگی موقتی تجهیزات
  7. قطع انتقال داده های سیستم
  8. LAN و wan

تغییر/تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه

هنگامی که افراد متوجه می شوند، صاعقه یک پدیده الکتریکی است، به تدریج ترس آن ها از بین رفته و از منظر علمی به این پدیده راز آلود می نگرند، به امید اینکه بتوانند از مزایای آن به نفع بشریت استفاده کنند.

فرانکلین با اختراع یک میله صاعقه در 200 سال قبل که به احتمال زیاد اولین وسیله حفاظتی ساخته شده در برابر این پدیده محسوب می شود، صاعقه را به چالش کشید، و به نوعی، سردمدار تکنولوژی در این زمینه به حساب می آید.

در واقع، طرز کار میله صاعقه ای که توسط فرانکلین اختراع شد، به گونه ای است که نوک عملکرد میله های فلزی در شارژ/تخلیه ابرهای باران زا، می تواند به صورت یک پارچه در آید و  میدان الکتریکی رعد و برق، بین ابر و زمین را تا سطح شکست هوا کاهش دهد تا از وقوع صاعقه جلوگیری شود.

بنابراین، یک میله صاعقه باید از چنین ویژگی های برخوردار باشد.

اما در مطالعات بعدی مشخص شد که یک میله صاعقه قادر به جلوگیری از وقوع صاعقه نخواهد بود، بلکه دلیل جلوگیری از صاعقه این است که یک برج مرتفع، میدان الکتریکی اتمسفر را تغییر داده و این امر باعث تخلیه صاعقه طیفی از ابر های باران زا می شود.

بدین معنا که، واکنش یک میله صاعقه به جرقه رعد و برق، آسان تر بوده و این اصل حفاظتی یک میله صاعقه محسوب می شود.

 همچنین بررسی های بیشتر نشان داده است که اثر تماس صاعقه یک میله صاعقه تقریبا مرتبط با طول آن نیز است، اما به ظاهر آن ارتباطی نداشته، که لزوما به یک میله صاعقه اشاره ای ندارد.

امروزه، در حوزه تکنولوژی حفاظت در برابر صاعقه، این نوع از وسایل حفاظتی را، گیرنده می نامند.

رشد و گسترش/تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه

تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه

امروزه با استفاده گسترده از برق، محصولات حفاظت در برابر صاعقه نیز توسعه و گسترش پیدا کرده است.

در حالی که شبکه های انتقال فشار قوی، برای هزاران منازل مسکونی روشنایی و برق را ارائه می دهند، تجهیزات توزیع و انتقال این شبکه ها توسط صاعقه با خطری بزرگ مواجه هستند.

احداث یک خط فشار قوی در ارتفاع بالا، طولانی بودن فاصله و پیچیدگی زمین، زمینه را برای برخورد صاعقه هموارتر می کند.

دامنه حفاظتی یک میله صاعقه، برای محافظت از هزاران کیلومتر خطوط انتقال، کافی نیست.

بنابراین، خط حفاظت در برابر صاعقه، به عنوان نوع جدیدی از گیرنده صاعقه به منظور حفاظت از خطوط فشار قوی، پدیدار شدند.

بعد از محفاظت از خطوط فشار قوی، تجهیزات قدرت و توزیع متصل به این خطوط، همچنان در معرض آسیب دیدگی به دلیل اضافه ولتاژ هستند.

در بررسی ها مشخص شده است که این امر، به دلیل صاعقه القایی پدید می آید. (صاعقه القایی توسط برخورد مستقیم صاعقه در نزدیکی هادی های فلزی رخ می دهد.)

صاعقه القایی به دو روش سنجشی می تواند بر روی یک هادی به وجود آید

  1. القای الکترواستاتیک: هنگامی که بار در ابرهای باران زا انباشته می شوند، بار مخالف به هادی های نزدیک آن نیز القاء می شود، سپس با برخورد صاعقه، بار درون ابر باران زا به سرعت تخلیه می شود، و الکتریسیته ساکن هادی که توسط میدان الکتریکی ابر محدود شده است نیز در امتداد هادی جاری شده تا یک کانال رهایی را پیدا کند و الکتریسته را در پالس مداری به وجود می آورد.
  2. القای الکترومغناطیس: هنگام تخلیه ابر باران زا، تغییرات سریع جریان صاعقه، یک میدان الکترومغناطیسی گذرای قوی در اطراف آن را به وجود می آورد که باعث تولید یک نیروی محرکه الکتریکی القایی در هادی مجاور می شود.

مطالعات نشان داده است که، افزایش های ناگهانی ناشی از القای الکترواستاتیک، چندین برابر بیشتر از افزایش های ناگهانی ناشی از القای الکترومغناطیسی است.

صاعقه، باعث به وجود آمدن افزایش های ناگهانی بر روی خط فشار قوی و انتشار آن در امتداد یک کابل و تجهیزات توزیع قدرت متصل به آن خواهد شد.

این تجهیزات در صورتی که از ولتاژ پایینی برخوردار باشند، دچار آسیب خواهند شد.

برای سرکوب افزایش های ناگهانی در یک کابل، ارستر های خط A اختراع شده اند.

ارستر های خط که قبلا وجود داشتند، از نوع شکاف رو باز بوده اند.

ولتاژ شکست هوا بسیار بالا بوده و تقریبا از اندازه ای حدود 500 کیلو ولت بر متر برخوردار است.

همچنین این ولتاژ هنگامی که توسط یک ولتاژ بالا شکسته می شود، به ولتاژی پایین در حدود چند ولت کاهش پیدا می کند. ارستر های خط پیشین با استفاده از این ویژگی هوا، طراحی می شدند.

انتهای یک کابل به خط قدرت متصل می شد، و انتهای کابل دیگر نیز زمین می شد، و دو انتهای دیگر این دو کابل، با یک فاصله مشخصی از یکدیگر جدا می شدند تا شکاف های هوایی را شکل دهند.

ولتاژ شکست یک ارستر، توسط الکترود و فاصله شکاف تعیین می شود.

میزان ولتاژ شکست نیز باید کمی بیشتر از ولتاژ کار یک خط قدرت باشد.

هنگامی که یک مدار به طور عادی در حال کار است، شکاف هوایی، معادل یک مدار باز عمل کرده و تاثیری بر روی کارکرد عادی آن خط نخواهد گذاشت.

نحوه انجام حفاظت یک ارستر خط بدین گونه است

هنگام وقوع یک اضافه ولتاژ، شکاف هوایی شکسته شده، اضافه ولتاژ به سطح بسیار پایینی می رسد، و اضافه جریان نیز از طریق شکاف هوایی به درون زمین تخلیه می شود.

نوع شکاف باز نیز از عیوبی برخوردار است، به عنوان مثال: ولتاژ شکست در این نوع، به شدت تحت تاثیر محیط قرار می گیرد.

تخلیه هوا باعث اکسید شدن الکترود شده و یک قوس هوایی را شکل می دهد که برای از بین بردن آن، چندین سیکل AC لازم بوده که ممکن است باعث خرابی یک صاعقه گیر و یا خط شود.

لوله های تخلیه گاز، ارستر های لوله ای و ارستر های ضربه مغناطیسی که بعد ها در آینده توسعه یافتند، تا حد زیادی بر این مشکلات غلبه کردند، اما کارکرد آن ها همچنان بر اساس اصل تخلیه گاز بوده است.

معایب ذاتی ارستر های نوع تخلیه گازی شامل: ولتاژ شکست فشرده شده، تاخیر طولانی در تخلیه (در حد میکرو ثانیه) و شکل موج ولتاژ شیب دار است.

معایب ذکر شده نشان می دهند که این نوع از ارستر ها، مناسب استفاده در تجهیزات الکتریکی حساس نیستند.

توسعه تکنولوژی نیمه هادی ها، باعث تولید مواد حفاظت در برابر صاعقه جدیدی مانند: دیود های زنر، شده است.

خصوصیات ولت-آمپر این دیود ها مطابق با الزامات حفاظت در برابر صاعقه یک خط است، اما قابلیت عبور جریان از آن ها ضعیف است به طوری که از لوله های تنظیم کننده عادی نمی توان استفاده کرد.

صاعقه گیر های نیمه هادی اولیه، ارستر های نوع سوپاپی هستند که توسط مواد کاربید سیلیکون ساخته شده اند که دارای ویژگی ولت-آمپر یکسان با لوله های زنر هستند اما قابلیت عبور جریان در آن ها قوی تر است.

با این حال، واریستور نیمه هادی اکسید فلز (MOV) بسیار سریع کشف شده است که از خاصیت ولت=آمپر بهتری نیز برخوردار است.

دیگر ویژگی های واریستور نیمه هادی اکسید فلز مانند: زمان واکنش سریع و ظرفیت جریان زیاد، باعث استفاده گسترده از آن شده است.

با گسترش ارتباطات نیز صاعقه گیر های بسیاری زیادی تولید شده اند. با توجه به محدودیت پارامتر های انتقال خط ارتباطات، برای چنین ارستر هایی باید عوامل موثر بر پارامتر های انتقال مانند: ظرفیت خازنی و اندوکتانس را در نظر گرفت.

با این حال، اصول کاری حفاظت در برابر صاعقه آن همانند ارستر های نیمه هادی است.

انواع تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه

برای خرید محصولات و تجهیزات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه با شرکت هولدینگ تجهیزات سیستم زمین یکی از بزرگترین شرکت ها و تولید کننده های لوازم ارتینگ، حفاظت صاعقه، حفاظت از خوردگی و جوش احتراقی تماس بگیرید.

ارستر قدرت ولتاژ پایین

تجزیه و تحلیل اداره پست و مخابرات سابق، نشان می دهد که 80% درصد حوادث ناشی از برخورد صاعقه در ایستگاه ارتباطات، به دلیل دخالت موج صاعقه به درون خط قدرت است.

به همین دلیل، در حالی که اکثر صاعقه گیر ها با مواد MOV، موقعیت اختصاصی خود را در بازار به دست آورده اند، و ارستر های جریان متناوب ولتاژ پایین نیز با سرعت زیادی در حال گسترش هستند.

تولید کنندگان بسیار زیادی در زمینه ارستر های MOV وجود دارند که تفاوت میان محصولات آن ها را توضیح خواهیم داد.

ظرفیت جریان

ظرفیت جریان، حداکثر جریان صاعقه ای است که یک ارستر قابلیت تحمل آن را دارد.

استاندارد صنعت اطلاعات (دستورالعمل های فنی برای حفاظت از سیستم های مهندسی قدرت در برابر صاعقه)، ظرفیت جریان یک صاعقه گیر برای منبع قدرت را مشخص می کند.

ظرفیت جریان یک ارستر سطح اولی برابر با 20 کیلو آمپر است. با این حال، ظرفیت های جریان ناگهانی ارستر ها به طور روز افزونی در حال بیشتر و بیشتر شدن است.

یک ارستر داری ظرفیت جریان بزرگ، به سادگی در اثر صاعقه دچار آسیب دیدگی نخواهد شد.

همچنین تعداد دفعات تحمل جریان صاعقه کوچک افزایش یافته، و ولتاژ باقیمانده نیز کاهش پیدا کرده است.

یک تکنولوژی موازی اضافه نیز به کار گرفته شده، و قابلیت حفاظت این ارستر ها بهبود پیدا کرده است. با این حال، صدمات وارده، همواره به دلیل برخورد های صاعقه نیست.

در حال حاضر، ظرفیت جریان استاندارد پیشنهادی برای شناسایی یک صاعقه گیر برابر با 10/350 μs است.

دلیل توصیه چنین مقدار ظرفیتی این است که استاندارد های IEC1024 و IEC1312 هنگام تعریف یک موج از این مقدار استفاده می کنند.

این الزامات، یک توافق جامعی به حساب نمی آید، زیرا همچنان موج جریان 8/20μs برای محاسبات تطبیق یک ارستر در استاندارد های IEC1312 و IEC1024، مورد استفاده قرار می گیرد.

این موارد به عنوان اصول انتخاب محسوب شده، و از آن به عنوان موج جریان اصلی برای تشخیص یک ارستر استفاده می شود.

بنابراین نمی توان گفت که ظرفیت جریان یک ارستر با موج 8/20μs منسوخ شده و مطابق با استاندارد های بین المللی نیست.

حفاظت از مدار

خرابی در یک ارستر MOV، به صورت اتصال باز و اتصال کوتاه رخ می دهد.

یک جریان صاعقه قوی، ممکن است باعث آسیب رساندن به ارستر و ایجاد خطای مدار باز شود. در این زمان، شکل ماژول ارستر اغلب از بین می رود.

همچنین ممکن است یک ارستر، ولتاژ کار را به دلیل فرسودگی مواد ساخت در یک زمان طولانی کاهش دهد.

هنگامی که مقدار ولتاژ کار به زیر مقدار ولتاژ یک خط افت می کند، ارستر، جریان متناوب را افزایش داده و از خود گرما تولید می کند، که در نهایت منجر به از بین رفتن ویژگی غیر خطی دستگاه MOV و وقوع یک اتصال کوتاه جزئی می شود.

همین وضعیت مشابه ممکن است به دلیل افزایش ولتاژ کار ناشی از خطای خط نیز رخ دهد. خطای مدار باز یک ارستر، تاثیری بر روی منبع توان نخواهد داشت.

به منظور فهمیدن این موضوع، بررسی منظم ارستر و ولتاژ کار ضرورت دارد. یک خطای اتصال کوتاه، می تواند بر روی منبع تغذیه تاثیر بگذارد.

هنگامی که میزان حرارت بالا باشد، کابل دچار سوختگی خواهد شد. بدین منظور، وجود یک مدار هشدار برای اطمینان و محافظت از منبع تغذیه لازم است.

در گذشته، فیوز به طور سری با یک ارستر متصل می شد، اما همین فیوز باید از جاری شدن جریان های صاعقه و اتصال کوتاه، اطمینان حاصل می کرد، که پیاده سازی فنی آن نیز امری دشوار است.

به طور خاص، ماژول یک ارستر همواره اتصال کوتاه است.

جریان جاری شده در هنگام اتصال کوتاه، مقدار بزرگی ندارد، اما استمرار این جریان می تواند باعث داغ شدن شدید صاعقه گیری شود که عمدتا به منظور تخلیه جریان پالسی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه قطع دما که بعد ها پدیدار شد، این مشکل را به خوبی برطرف کرد. امکان تشخیص اتصال کوتاه جزئی یک ارستر به وسیله تنظیم این دستگاه، امکان پذیر بود.

قطع اتوماتیک این دستگاه حرارتی ارستر، به وسیله سیگنال های نوری، الکتریکی و صوتی، نمایش داده می شد.

ولتاژ پسماند

وزارت استاندارد صنعت اطلاعات (دستور العمل های فنی برای حفاظت در برابر صاعقه سیستم های مهندسی قدرت ارتباطی..YD5078-98)، الزامات مشخصی را برای تمامی سطوح ولتاژ پسماند یک صاعقه گیر، تعریف کرده است.

می توان گفت که الزامات استاندارد در این زمینه به راحتی حاصل می شود. ولتاژ پسماند یک ارستر MOV همان ولتاژ کار آن است که 2.5 تا 3.5 برابر آن است.

اختلاف ولتاژ پسماند یک ارستر تک مرحله ای موازی مستقیم، مقدار بزرگی نیست.

به منظور کاهش مقدار ولتاژ پسماند، باید به ترتیب ولتاژ کار و ظرفیت جریان یک ارستر را کاهش و افزایش داد.

اما مقدار ولتاژ کار بسیار پایین است و میزان آسیب دیدگی ناشی از منبع تغذیه ارستر افزایش خواهد یافت.

ولتاژ کار برخی از محصولات خارجی وارد شده به بازار چین در مراحل اولیه بسیار پایین بوده است که بعد از مدتی مقدار آن افزایش پیدا کرد.

مقدار ولتاژ پسماند را همچنین می توان توسط یک ارستر دو مرحله ای کاهش داد.

بدین صورت که، در هنگام هجوم موج صاعقه، ارستر اول عمل تخلیه را انجام می دهد، که ولتاژ پسماند تولید شده را با V1 و جریان جاری در ارستر اول را با I1 می توان نشان داد.

ولتاژ پسماند ارستر دوم نیز V2 و جریان جاری در آن I2 نام دارد. V2=V1-I2Z

مشخص است که مقدار ولتاژ پسماند ارستر دوم، پایین تر از ولتاژ پسماند ارستر اولی است.

برای ساخت صاعقه گیر دو مرحله ای مختص حفاظت در برابر صاعقه تک فاز، تعدادی تولید کننده وجود دارند.

زیرا، قدرت منبع تغذیه تک فاز عموما زیر 5 کیلو وات است و از جریان خط بالایی برخوردار نیست. همچنین سیم پیچی اندوکتانس امپدانس آن به آسانی انجام پذیر است.

تولید کنندگانی برای ساخت و ارائه ارستر های سه فاز دو مرحله ای نیز وجود دارند. زیرا قدرت منبع تغذیه آن ها ممکن است بالا باشد و باعث گرانی و حجیم بودن ارستر شود.

طبق استاندارد، نصب یک صاعقه گیر در چندین مرحله بر روی یک خط قدرت، الزامی است.

در واقع، به تاثیر کاهش ولتاژ پسماند می توان دست یافت، اما از خاصیت خود القایی کابل برای ایجاد یک امپدانس اندوکتانس عایق بین ارستر ها در تمامی سطوح، استفاده می شود.

مقدار ولتاژ پسماند یک ارستر، صرفا مشخصه فنی آن محسوب می شود، و اضافه ولتاژ های اعمال شده به تجهیزات، بر مبنای همین ولتاژ پسماند است.

ولتاژ اضافی تولید شده توسط دو هادی یک صاعقه گیر متصل به خط قدرت و کابل زمین نیز مضاف بر آن است. بنابراین باید عمل نصب به طور صحیح انجام بگیرد.

نصب صاعقه گیر ها همچنین یک اقدام مهم برای کاهش اضافه ولتاژ تجهیزات به حساب می آید.

دیگر تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه

یک ارستر همچنین قادر به مقابله با صاعقه و نظارت بر خطوط اتصال بوده، و از قابلیت روش های نصب متفاوت و متناسب با نیاز مصرف کننده نیز برخوردار است.

ارستر خط ارتباطی

نصب یک صاعقه گیر بر روی خطوط ارتباطی، الزامات فنی بالایی را نیاز دارد. زیرا، علاوه بر برآورده ساختن الزامات تکنولوژی حفاظتی صاعقه، حصول اطمینان از تطابق الزامات مشخصه های انتقال نیز ضرورت دارد.

علاوه بر این، تجهیزات متصل به یک خط ارتباطی، از ولتاژ تحمل پایین برخوردار بوده، و میزان ولتاژ پسماند یک دستگاه حفاظت در برابر صاعقه ، بسیار دقیق و حساس است که انتخاب یک دستگاه را دشوار می سازد.

یک دستگاه حفاظتی صاعقه ارتباطی ایده آل، باید دارای ظرفیت خازنی کوچک، ولتاژ پسماند پایین، جریان بزرگ و واکنش سریع باشد. بدیهی است که دستگاه های موجود در جدول، ایده آل به حساب نمی آیند.

یک لوله تخلیه را می توان تقریبا در تمامی فرکانس های ارتباطی به کار گرفت، اما در عین حال از ظرفیت حفاظت در برابر صاعقه ضعیفی برخوردار است.

خازن های MOV نیز از اندازه های بزرگی برخوردار بوده و صرفا مناسب استفاده در انتقال صدا هستند.

یک TVS از قابلیت تحمل ضعیفی برای مقابله با جریان صاعقه برخوردار است.

وسایل مختلف حفاظت در برابر صاعقه نیز تحت تاثیر امواج جریان، از شکل موج های ولتاژ پسماند متفاوتی برخوردار هستند.

با توجه به شکل موج ولتاژ پسماند، یک ارستر را می توان به نوع سوئیچ، ولتاژ محدود و یا ترکیبی از این دو نوع برای ایجاد استحکام و جلوگیری از اتصال کوتاه، تقسیم کرد.

راه حل، استفاده از دو دستگاه مختلف برای شکل گیری یک ارستر دو مرحله ای بوده و دیاگرام شماتیک آن نیز همانند یک ارستر دو مرحله ای منبع تغذیه است.

از لوله تخلیه فقط در مرحله اول استفاده شده و برای مقاومت عایق میانی آن نیز می توان از یک PTC استفاده کرد.

در مرحله دوم از یک TVS استفاده می شود به طوری که بتوان بر طول هر دستگاه آن را اعمال کرد.

فرکانس چنین صاعقه گیری، می تواند تا چند ده مگا هرتز نیز باشد.

در ارستر های فرکانس بالا عمدتا از لوله های تخلیه استفاده می شود که شامل:

فیدرهای موبایل و سیم های هادی تغذیه آنتن است. در غیر این صورت، تطبیق الزمات انتقال با استاندارد های مورد نیاز، دشوار خواهد شد.

همچنین محصولاتی وجود دارند که در آن ها از فیلتر بالا گذر استفاده می شود.

از آن جا که طیف انرژی یک موج صاعقه بین چند تا صد ها مگا هرتز متمرکز است، فرکانس یک آنتن بسیار پایین بوده که ساخت یک فیلتر را آسان می کند.

ساده ترین نوع مدار، به یک سلف هسته ای کوچک متصل می شود، این سلف به صورت موازی با کابل هسته فرکانس بالا قرار دارد تا یک ارستر دارای فیلتر بالا گذر را شکل دهد.

برای آنتن ارتباط فرکانسی نقطه، از یک خط اتصال کوتاه دارای طول موج یک چهارم به منظور تشکیل یک فیلتر باند و تاثیر بهتر حفاظت در برابر صاعقه، استفاده می شود.

اما، در هردو روش، علاوه بر محدودیت طیف کاربرد، مدار DC منتقل شده بر روی خط فیدر آنتن دچار اتصال کوتاه می شود.

دستگاه گراندینگ یا زمینی

دستگاه گراندینگ یا زمینی

گراندینگ یا ارتینگ امری اساسی در حفاظت صاعقه به حساب می آید.

یک روش زمین کردن مشخص شده توسط استاندارد های موجود، به منظور به کار گیری قطب های عمودی و یا افقی به همراه پروفایل های فلزی، است.

در مناطقی که از خاصیت خورندگی قدرتمندی برخوردار هستند، می توان از گالوانیزاسیون و سطح مقطع پروفایل های فلزی به منظور مقاومت در برابر خوردگی استفاده کرد.

همچنین مواد غیر فلزی را می توان برای چنین هدفی به کار گرفت.

یک هادی مانند: الکترود زمین گرافیتی و یا الکترود زمین بتونی پورتلند، به عنوان قطب زمینی عمل می کند.

روش معقولی دیگر نیز، استفاده از تقویت پایه ای معماری مدرن به عنوان یک قطب زمینی است.

به دلیل محدودیت های حفاظت در برابر صاعقه که در گذشته وجود داشته است، همواره بر اهمیت کاهش مقاومت زمین تاکید شده است.

برخی تولید کنندگان نیز، محصولات مختلفی را با ادعای داشتن قابلیت کاهش مقاومت زمین، تولید و روانه بازار کرده اند.

این محصولات شامل: کاهنده مقاومت، الکترود زمینی پلمیر، الکترود زمینی غیر فلزی و… می شود.

حقیقتا، در زمینه حفاظت صاعقه، درک مقاومت زمین تغییر یافته و الزامات مربوط به چیدمان و آرایش یک شبکه زمینی زیاد و الزامات مربوط به مقاومت نیز کمتر است.

در استاندارد GB50057-94، صرفا بر اشکال شبکه زمینی ساختمان های مختلف تاکید شده است، و الزامات مقاومتی در آن وجود ندارد.

زیرا، در تئوری اصل هم پتانسیل حفاظت صاعقه، شبکه زمینی، صرفا به عنوان نقطه مبنا پتانسیل کل محسوب می شود نه به عنوان نقطه پتانسیل صفر مطلق.

شکل یک شبکه زمینی برای الزامات هم پتانسیل الزامی بوده، اما مقدار مقاومت آن منطقی نیست.

مطمئناً ایجاد یک شبکه زمینی دارای مقاومت پایین در مواقعی که شرایط برای ایجاد آن مهیا است، ایرادی ندارد.

علاوه بر این، منبع تغذیه و وسایل ارتباطی برای مقاومت زمین، دارای الزاماتی هستند که فراتر از محدوده تکنولوژی حفاظت در برابر صاعقه است.

مقاومت زمین عمدتا مربوط به مقاومت خاک و مقاومت تماس بین زمین و خاک است.

همچنین در هنگام شکل گیری یک زمین، این مقاومت به شکل و تعداد زمین مربوط می شود.

کاهنده مقاومت و الکترود های مختلف زمین، برای بهبود مقاومت تماس و یا تماس بین زمین و خاک نیستند.

با این حال، مقاومت خاک نقش تعیین کننده ای را دارد، و فاکتور های دیگر را تقریبا می توان به آسانی تغییر داد.

چنانچه مقدار مقاومت خاک خیلی بالا باشد، فقط از یک روش مهندسی می توان برای تغییر و یا بهبود مقدار آن استفاده کرد، زیرا استفاده از روش های دیگر دشوار است.

با وجود اینکه حفاظت در برابر صاعقه، یک مسئله قدیمی به حساب می آید، اما همچنان در حال تحول است، و باید گفت که هیچ محصولی برای امتحان کردن وجود ندارد.

اما همچنان موارد مختلفی برای کشف در حوزه تکنولوژی حفاظت در برابر صاعقه وجود دارد.

امروزه و در حال حاضر، مکانیزم تولید برق صاعقه، ناشناخته باقی مانده، و در زمینه القای صاعقه نیز تحقیقات کمی انجام گرفته است.

به همین دلیل، محصولات و تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه ، در حال گسترش هستند.

برخی از محصولات جدید که در زمره محصولات حفاظت صاعقه قرار گرفته اند، باید به طور عملی و با یک نگرش علمی مورد آزمایش قرار گرفته و به صورت تئوری نیز توسعه یابند.

از آن جایی که احتمال وقوع صاعقه بسیار کم است، به تجزیه و تحلیل آماری طولانی مدتی نیاز دارد تا به نتایج مفیدی دست پیدا کرد، و دستیابی به این امر مستلزم همکاری همه طرف ها خواهد بود.

برای خرید محصولات و تجهیزات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه با شرکت تجهیزات سیستم زمین تماس بگیرید.

شماره تماس های دفتر مرکزی برای دریافت مشاوره و آخرین قیمت محصولات : 0217795903202177940716

مشاهده همه تجهیزات صاعقه شرکت تجهیزات سیستم زمین

بدون نظر

ارسال دیدگاه