گالوانیزاسیون فلزات چیست و چه خطراتی دارد؟

گالوانیزاسیون فلزات

گالوانیزاسیون فلزات چیست و چه خطراتی دارد؟

روش های زیادی برای حفاظت در برابر خوردگی وجود دارند، و گالوانیزاسیون فلزات یکی از رایج ترین ترین این روش هاست. در گالوانیزه کردن، فلز پایه (واژه فلز پایه در علم شیمی برای فلزی به کار برده می شود که به آسانی اکسیده و یا خورده می شود) توسط روکش زینک (روی) پوشانده می شود تا در مقابل خطرات محیط بیرونی حفاظت شود.

علی رغم استفاده گسترده ، این روش خطراتی را نیز به همراه دارد. بحث ما فقط در مورد هزینه هایی که برای کسب و کار شما دارد نیست، بلکه دربرگیرنده ایرادات این فرآیند و چگونگی مقایسه با دیگر روش ها مانند: Eoncoat، خواهد بود.

مبانی گالوانیزاسیون

فولاد گالوانیزه شده در همه جای پیرامون ما از تابلوهای توقف تا قسمت های مختلف یک ماشین، یافت می شود.

این موضوع به دلیل مستعد بود فلز در برابر خوردگی  (زنگ زدگی که یکی از رایج ترین خوردگی ها به حساب می آید)، است.

شرکت ها، روش های مختلفی را برای حفاظت از لوازم فلزی استفاده می کنند. یکی از این روش ها شامل گالوانیزاسیون می شود.

این روش به طور مشخص به طریق زیر عمل حفاظت را انجام می دهد.

1- ایجاد یک لایه حفاظتی که فلز پایه را از محیط خودش جدا می سازد. لایه فلز روی که بر روی تیر چراغ برق قرار دارد، از آن در برابر باد، بارندگی و سرما زدگی محفاظت می کند.

2- محافظت از  فلز پایه از طریق خوردگی گالوانیک. لایه فلز روی، از ویژگی های الکتروشیمیایی متفاوتی نسبت به فلز پایه برخوردار است.

هنگامی که هردوی آن ها در یک محلول الکترولیتی (ترکیبی که قابل حل در آب و قابل تجزیه به یون است، و یون های آن می توانند جریان برق را هدایت کنند) قرار بگیرند، لایه فلز روی سریعتر از فلز پایه، دچار خوردگی خواهد شد.

به عبارتی دیگر، لایه فلز روی خودش را برای حفاظت از فلز پایه، فدا می کند.

انواع مختلف گالوانیزاسیون

اجازه دهید 4 روش مختلف گالوانیزاسیون که شرکت ها برای حفاظت از فلزات، از آن ها استفاده می کنند را بررسی کنیم.

1- الکتروگالوانیزاسیون: در این روش، فلز مورد نظر درون یک محلول الکترولیتی که به طور خاص از سیانید روی (یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب کم 11186 است) و یا  روی سولفات ( یک نوع از ترکیب معدنی) تشکیل شده است، قرار می گیرد.

سپس روی به سمت فلز جذب شده و لایه حفاظتی را بر روی آن ایجاد می کند.

2- غوطه وری داغ: در این روش، فلز در حمامی از روی مذاب قرار گرفته، و سپس در اثر واکنش انجام گرفته بین روی مذاب و فلز پایه، لایه های آلیاژ به همراه یک لایه خارجی از  روی بر روی فلز، ایجاد می شود.

3- اسپری فلزی: در این روش روکشی از روی بر روی فلز پایه، اسپری می شود، و سپس به منظور شکل گرفتن یک لایه حفاظتی در معرض حرارت قرار می گیرد.

4- روخورانی: در این روش فلز مورد نظر در یک محفظه بسته به همراه پودر فلز روی قرار داده شده و سپس محفظه درون یک کوره در معرض حرارت قرار می گیرد تا یک لایه حفاظتی بر روی فلز شکل بگیرد.

معایب و خطرات

متاسفانه، گالوانیزاسیون روش بی عیب و نقصی به حساب نمی آید. در وهله اول، خراشیدگی و پوسته شدن هایی که از طریق لایه روی به وجود می آید، فلز پایه را نسبت به عناصر بیرونی، آسیب پذیر می کند.

به عنوان مثال: یک خراش عمیق بر روی تیرچراغ برق، باعث نفوذ آب به درون آن در طی یه بارندگی شدید شده، و این امر منجر به ایجاد خوردگی در قسمت های خیس و سرایت آن به دیگر قسمت های تیرچراغ برق، می شود.

جدای از تیربرق ها، فلزاتی که در معرض این امر هستند، می توانند باعث به وجود آمدن موقعیت های خطرناکی شوند.

لوله های آب گالوانیزه شده که دچار خوردگی هستند، می توانند باعث بروز نشتی در منبع آب شوند، که این خود امر نگران کننده تری نسبت به تیرهای چراغ برق دچار خوردگی، به حساب می آید.

فرآیندهای گالوانیزاسیون نیز به نوبه خود دارای خطراتی هستند. در روش های غوطه وری  گرم و روخورانی، از مواد مذاب استفاده می شود که این خود باعث به خطرافتادن ایمنی کارگران می شود.

قرار داشتن در معرض دود حاصل از اکسید روی و یا منیزیم، می تواند منجر به تب دود فلزی شود.

در نهایت، شرکت ها قادر به محدود کردن اثرات گالوانیزاسیون نخواهند بود. در مناطقی که نزدیک به کارخانجات صنعتی هستند، اگر آب پسماند این کارخانه ها به درستی دفع نشود، می توان شاهد سطح بیشتری از روی در منابع آب این مناطق بود.

این امر می تواند منجر به افزایش سطح اسید شده و حیات وحش منطقه را به خطر بیاندازد.

گرچه فلز روی نسبت به سرب از پایداری بیشتری برخوردار است، اما خطاهای انسانی همچنان می توانند باعث بروز اثرات زیست محیطی شود که میزان تخریب آن از مزایایش، بیشتر است.

شرکت تجهیزات سیستم زمین راه حلی به مراتب ایمن تر

با استفاده از روش شرکت تجهیزات سیستم زمین برای حفاظت در برابر خوردگی ، خطرات ناشی از گالوانیزاسیون را پشت سر بگذارید

در حالی که روش گالوانیزاسیون به این زودی ها کنار گذاشته نمی شود، روش های شرکت تجهیزات سیستم زمینروشی ایمن و موثر تر به حساب می آید، و باید شرکت ها از این روش آطلاع داشته باشند.

برای آگاهی از شرایط کار و دریافت مشاوره رایگان در خصوص محافظت در برابر خوردگی و گالوانیزاسیون فلزات با شماره تماس های ما به شماره 02177959032 – 02177940716 تماس حاصل فرمایید.

ورود به صفحه تماس با ما و آدرس دفتر مرکزی روی نقشه گوگل

خرید محصولات حفاظت از خوردگی

بدون نظر

ارسال دیدگاه