تاثیر گراندینگ و ارتینگ در آپ تایم دیتاسنترها

گراندینگ و دیتاسنتر

تاثیر گراندینگ و ارتینگ در آپ تایم دیتاسنترها

چرا گراندینگ در آپ تایم مراکز داده، یک امر حیاتی محسوب می شود؟ با درک و سپس ارائه دانش و مهارت در زمینه همبندی/گراندینگ شبکه ای، قادر خواهید بود تا یک میل شدید رقابتی با مشتریان خود را به دست آورید.

مراکز داده یا دیتاسنترها نیازمند دستیابی به سطوح جدیدی از آپ تایم ها هستند تا همگام با تقاضا های تجاری برای رسیدن به اهداف مربوط به آپ تایم، باقی بمانند.

مدیران مراکز داده امیدوار هستند تا توجهات بیشتری به مسائل زیر ساخت های تاسیسات خود شامل: سیستم زمین شبکه ای، جلب شود.

اگر پیمانکار هستید، با داشتن درک مناسبی از گراندینگ شبکه ای و پیشنهاد چگونگی گسترش قابلیت های آن به مشتریان، یک میل شدید رقابتی در شما به وجود خواهد آمد.

گراندینگ مناسب تجهیزات موجود در یک مرکز داده، اغلب گراندینگ شبکه ای و یا زیر ساخت زمینی مرکز داده نامیده می شود، و علاوه بر تعریف در استاندارد زیر ساختی وسایل ارتباطی TIA/EIA-942، فراتر از الزامات کد الکتریکی ملی (NEC) برای حفاظت از تجهیزات و گسترش قابلیت اطمینان سیستم، است.

گراندینگ Tier

استاندارد TIA-942، تعریف ارائه شده توسط بنیاد آپ تایم را تصویب کرده است.

 Tier سطح 1، پایین ترین سطح به حساب می آید که مجوز 28.8 ساعت از کار افتادگی سالیانه فناوری اطلاعات که توسط سایت ایجاد شده است را می دهد.

در مقابل، مراکز داده Tier 4 استفاده شده درون نهاد های مالی، سازمان های میزبانی وب، مراکز سلامتی و دیگر مکان ها، با بیشترین نیاز به آپ تایم حیاتی، از 99.995 درصد میزان دسترسی برخوردار هستند.

این امر مستلزم طراحی یک مرکز داده ای است که سالانه 0.4 ساعت و روزانه کمتر از 5 ثانیه، از کار افتادگی داشته باشد.

ساختن مراکز داده ای مطابق با الزامات Tier، یک فرآیند پیچیده به حساب می آید، و مستلزم داشتن مهارت و دانش در طیف گسترده ای از تخصص های فنی، شامل: معماری، زیر ساخت های کابلی، طراحی الکتریکی، کنترل محیطی و حفاظت در برابر حریق، می شود.

به منظور قابل مدیریت پذیر کردن این امر، استاندارد TIA-942، توصیه های طراحی را برای برآورده ساختن الزامات آپ تایم در هر سطحی از Tier، ارائه داده است.

به عنوان مثال: هنگام طراحی یک مرکز داده Tier 1، استاندارد TIA-942 اینگونه بیان می کند که: وجود یک زیرساخت زمینی مرکز داده ضروری نیست، اما ممکن است به عنوان یک روش اقتصادی برای برآورده کردن الزامات زمینی یک زیرساخت داده، گزینه مناسبی محسوب شود.

پیمانکاران، مسئولیت انجام قسمت های بیشتری از یک سیستم زمین شبکه ای را بر عهده دارند.

و آن هایی که این الزامات را درک می کنند، قادر به ارائه خدمات ارزش افزوده و انتقال مهارت و دانش این حوزه به مشتریان خواهند بود تا آن ها نیز قادر به درک و پیاده سازی یک سیستم زمین شبکه ای ضروری به منظور بهبود عملکرد مرکز داده ای خود شوند.

بیشتر بخوانید : منظور از ارت کردن یا سیستم های ارتینگ چیست؟

طراحی گراندینگ شبکه ای

دو هدف در گراندینگ یک سیستم دنبال می شود:

  1. برابر کردن پتانسیل های الکتریکی.
  2. ایجاد یک مسیر دارای مقاومت پایین به سمت زمین.

در اینجا به بررسی 5 مولفه اساسی که هنگام طراحی یک سیستم زمینی برای دستیابی به این دو هدف مورد استفاده قرار می گیرد، می پردازیم.

1- یک سیستم زمینی باید به صورت دستی باشد، و همانند هر سیستم مستقر دیگری که در مرکز داده وجود دارد، این سیستم نیز نیاز به یک برنامه دقیق دارد.

از آن جایی که یک سیستم زمینی نسبت به ضعیف ترین پیوند خود قابل اطمینان نیست، باید تجهیزات با کیفیتی در آن استفاده شود، و ایجاد اتصالات فقط توسط متخصصان آموزش دیده، انجام بگیرد.

2- یک سیستم زمینی باید به صورت بصری، قابل راستی آزمایی باشد.

هنگامی که پیاده سازی یک سیستم زمینی به طور صحیح انجام گیرد، شما قادر خواهید بود تا به صورت بصری، تمامی اجزاء شامل: تجهیزات، قفسه، شبکه همبندی مشترک (CBN) و ارت آن را بررسی کنید.

چنین سیستمی را می توان با چشم و برای تشخیص وجود خرابی در آن بررسی کرد، و در جا به جایی ها، اضافه کردن قطعه و تغییرات (MACs)، قابل دسترسی خواهد بود.

این سیستم همچنین از توسعه پذیری و قابلیت اطمینان سیستمی طولانی مدتی برخوردار است.

3- سیستم زمینی مورد نظر باید از اندازه مناسب و کافی برخوردار باشد.

در استاندارد TIA-942، دستور العمل هایی برای همه اجزاء این سیستم، ارائه شده است.

به کار بستن نادرست این دستور العمل ها، منجر به کاهش دسترسی به شبکه؛ خرابی زود هنگام در تجهیزات و افزایش هزینه های عملکردی، خواهد شد.

4- یک سیستم زمینی باید قادر به هدایت و دور کردن جریان آسیب رسان، از تجهیزات باشد.

برای داشتن یک سیستم زمینی مطابق با استاندارد های TIA-942، باید هر قفسه را به طور مستقیم به CBN، پیوند داد که این امر باعث هدایت و دور شدن جریان از لوازم الکترونیکی حساس می شود.

به عنوان مثال: یک خطای متداولی که در این سیستم ها رخ می دهد، اتصال زنجیره ای قفسه ها به یکدیگر است.

 در طول یک افزایش ناگهانی، تمامی ردیف های قفسه های اتصال زنجیره ای، توسط جریان سرگردان، برق دار شده و این امر به طور بالقوه باعث ایجاد خسارت بیشتری در تجهیزات می شود.

5- تمامی اجزاء فلزی در یک مرکز داده، باید به سیستم زمینی متصل شوند.

هدف از انجام این کار، هم پتانسیل کردن تمامی قطعات رسانا برای به حداقل رساندن میزان جریان است.

یک جریان زمانی جاری می شود که بین اجزاء رسانا، اختلاف پتانسیل وجود داشته باشد. اگر این جریان در قسمتی از این تجهیزات جاری شود، ممکن است باعث آسیب رساندن به آن شود.

تجهیزات، قفسه ها، اطاقک ها، قفسه های نردبانی، محفظه ها و سینی های کابل، همگی باید به یک سیستم زمینی متصل شوند.

در بخش گراندینگ استاندارد TIA-942، توصیه ها و دستور العمل هایی ارائه شده است تا استاندارد های مورد نیاز و اصول پایه ای این سیستم ها را برآورده کند.

این دستور العمل ها همچنین شامل جزئیاتی مختص به یک محیط مرکز داده مدرن نیز می شود.

یکی از مسائل مهمی که در این امر وجود دارد، ایجاد یک اتصال الکتریکی مستمر بر روی قفسه ها و اطاقک ها است.

به دلیل اینکه اکثر این قفسه ها و اطاقک ها از اجزاء رنگ شده ساخته و با پیچ به یکدیگر متصل شده اند، و هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که اتصال الکتریکی مستمر از یک قفسه به قفسه بعدی وجود داشته باشد.

در یک مرکز داده، وجود اتصال الکتریکی مستمر برای ایمنی، حفاظت در برابر تخلیه الکترو استاتیک، گراندینگ مناسب سوئیچ ها، سرور ها و چند راهی های برق، حائز اهمیت خواهد بود.

اگر نصاب از ابزار مختص سوراخکاری رنگ استفاده نکند و یا نتواند رنگ موجود بین بخش های قفسه ها را از بین ببرد، ممکن است که اتصال الکتریکی مستمر ایجاد نشود.

نصب سیستم گراندینگ شبکه ای

برای پیوند یک پنل قدرت AC، نیاز به یک برق کار دوره دیده است. علاوه بر این، یک برق کار، معمولا قادر به نصب یک شبکه باس بار در کل ساختمان خواهد بود.

نصاب های وسایل ارتباطی نیز قادر به تکمیل گراندینگ باس بار نسبت به تجهیزات هستند.

برق کاران را اغلب برای ایجاد شبکه رسانا های CBN در زیر کف های کاذب، استخدام می کنند.

حتی در این مورد، مسئله چگونگی پیوند شبکه زمینی به تجهیزات نیز وجود دارد.

این امر نگران کننده است، زیرا امروزه تعداد زیادی از مراکز داده در حال کاری وجود دارند که دارای باس بار زمینی و یک شبکه رسانا های CBN زیر کف کاذب هستند، اما در آن ها قفسه و یا اطاقکی که به CBN پیوند شده باشد، وجود ندارد.

واضح است که صاحبان مراکز داده تمایل دارند تا یک سیستم گراندینگ داشته باشند، با این حال، اگر قفسه ها و اطاقک ها، به سیستم گراندینگ پیوند نشوند، هیچ حفاظتی وجود نخواهد داشت.

ایجاد اتصال الکتریکی مستمر درون قفسه ها و اطاقک ها را می توان در مراحل نصب اولیه یک سیستم گراندینگ، به بهترین شکل ممکن انجام داد.

مراحل نصب اولیه همچنین بهتری زمان ممکن برای ایجاد پیوند بین قفسه و CBN، به حساب می آید.

لازم به ذکر است که تجهیزات نصب شده بر روی قفسه ها نیز در این مرحله باید پیوند داده شوند.

پیمانکارانی که در کار نصب قفسه ها، اطاقک و تجهیزات هستند، در بهترین موقعیت برای ایجاد قسمت هایی از یک سیستم گراندینگ قرار دارند که در حین انجام مراحل نصب نیز می تواند صورت بگیرد.

در مجموع، این امر به شما امکانی می دهد تا با ارائه اطلاعات مفید و آگاه سازی مشتریان و تصمیم گیرندگان  مراکز داده، به آن ها در حفاظت از دارایی های خود کمک کنید.

شما همچنین باید یک قسمت جداگانه در رابطه با بروز رسانی یک سیستم گراندینگ سازگار با TIA-942 را در موارد پیشنهادی خود قرار دهید، حتی اگر یک مرکز داده، درخواست چنین بروز رسانی ای  را نداشته باشد.

گنجاندن چنین قسمتی، شما را قادر به دادن یک پیشنهاد رقابتی برای مجذوب کردن مشتری به صحبت در رابطه با گراندینگ TIA-942 و در نهایت پیش گرفتن در رقابت با دیگر شرکت ها، خواهد شد.

مشکلات و راه حل های متداول

مشکلاتی که بین مراکز داده و سیستم های گراندینگ ممکن است ایجاد شود، اغلب در صورت بروز اشتباهاتی که در پایین ذکر می شود، پدید می آید.

1- استفاده از اتصال دهنده های اشتباه. به عنوان مثال: اتصال دهنده هایی که از پیچ های تنظیم برای بستن یک رسانا استفاده کرده اند، به مرور زمان شل شده و باعث از بین رفتن پیوند الکتریکی آن خواهد شد.

2- استفاده از ابزاری مانند: پیچ ها و واشر هایی که برای ایجاد یک پیوند الکتریکی طراحی نشده اند، باعث می شود تا تجهیزات، زمین نشوند.

3- عدم ایجاد یک پیوند الکتریکی بین قطعات سازنده قفسه ها و اطاقک ها، می تواند منجر به جاری شدن جریان درون قسمت های آنان شود، و در نتیجه، خطرات ایمنی بالقوه، از کار افتادن حفاظت ESD و زمین نشدن تجهیزات را به همراه خواهد داشت.

یک سیستم گراندینگ دارای کیت، به نصاب ها کمک می کند تا از بروز اشتباهاتی که در مراکز داده، اختلال به وجود می آورند، جلوگیری کند.

ویژگی های اصلی یک سیستم گراندینگ خوب

1- دهنه های متراکم مس دائم که در طی زمان دچار شل شدگی نشوند.

2- ابزار هایی مانند: پیچ های شیار مارپیچ، واشر های سوراخ کننده رنگ و میله های رزوه دار که از رنگ های با دوام عبور کرده، اطاقک ها و قفسه ها را بپوشاند، و در نتیجه، یک اتصال فلز به فلز (پیوند) را ایجاد کنند.

3- قطعاتی مانند: کابل های جامپر و سخت افزاری که قابلیت آن ها برای ایجاد پیوند های الکتریکی و عبور جریان، مورد آزمایش قرار گرفته باشد.

به علاوه، یک سیستم مجهز به ابزار های کاری مورد نیاز، باید مطابق با استاندارد TIA-942 باشد، و هرگونه اطاقک و یا قفسه ای که درون آن جای می گیرد نیز، باید بر طبق استاندارد EIA-310D باشد.

یک سیستم باید به هرگونه ابزار و تجهیزات مورد نیازی که مطابق با استاندارد های نصب TIA-942 هستند، مجهز شود.

این موارد شامل: قطعات فلزی نواری شکل زمینی، باس بار و جامپر هایی می شوند که برای ایجاد یک اتصال الکتریکی مستمر، مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین موارد دیگری مانند:

مواد ضد زنگ زدگی که تضمین کننده عمر طولانی پیوند ها به حساب می آید و یا دستور العمل هایی که تکنیک های نصب مناسب را شرح دهد تا باعث سادگی ترتیب قطعات سیستم گراندینگ و به حداقل رساندن خطرات شود، نیز باید در نظر گرفته شوند.

هر قطعه و اتصالی که در یک سیستم وجود دارد، از اهمیت زیادی برای ایجاد یک مسیر زمینی امپدانس پایین به حساب می آید.

علاوه بر این، برای استفاده از قطعاتی که توسط یک لابراتور تست رسمی مانند:

لابراتور های بیمه کننده (UL)، فهرست شده اند، مجموعه های جامپر موجود درون کیت ها نیز باید به فهرست استاندارد تجهیزات گراندینگ و همبندی UL 467، اضافه شوند تا کارآیی آن ها در گراندینگ به اثبات برسد.

به طور ایده آل، قطعاتی که کیت های زمینی را تشکیل می دهند، برای تعیین قابلیت کارکرد در شرایط واقعی مانند: زلزله، برخورد های صاعقه و یا خطا های توان AC، مورد آزمایش قرار گرفته اند.

تست سطح 3 Telcordia Technologis NEBS برای اتصال دهنده های توان، نحوه واکنش این قطعات به این گونه از حوادث و اتفاق های دیگری که احتمال وقوع آن در محیط یک مرکز داده وجود دارد را شبیه سازی می کند.

NEBS سطح 3، دقیق ترین تست برای صنعت به حساب می آید.

اتصال دهنده های توانی که مطابق با این نوع از تست هستند، باید در مراکز داده با هر سطحی از Tier، مورد استفاده قرار بگیرند.

گراندینگ شبکه ای، یک فرصت برد-برد برای شما و مدیران مراکز داده محسوب می شود.

به عنوان پیمانکار، اگر ارزش سیستمی که دارای یک طراحی مناسب است را درک می کنید، قادر خواهید بود تا با ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی در این زمینه به مشتریان، جایگاه خود را به عنوان یک شریک ارزشمند، ارتقاء دهید.

برای جلوگیری از پدید آمدن مشکلات متداولی که در سیستم های زمین شبکه ای به وجود می آید، پیاده سازی این سیستم باید از طریق روش های مهندسی شده ای که مطابق با استاندارد های صنعتی تایید شده مانند: TIA-942 و NEBS Level 3 است، انجام بگیرد.

و در نهایت، راه کار های مناسب در این زمینه، قادر خواهد بود تا به مشتریان، بالاترین سطح ظرفیت گراندینگ شبکه ای را ارائه دهد.

برای راه اندازی سیستم های ارتینگ و گراندینگ در دیتاسنترها، شرکت ها و یا سازمان ها، شرکت تجهیزات سیستم زمین تولید کننده قطعات ارتینگ، گراندینگ، محافظت در برابر صاعقه و خوردگی، تمامی مراحل انجام پروژه شما را به عهده می گیرد.

برای دریافت مشاوره با شماره تلفن های شرکت تماس بگیرید.

شماره تماس های دفتر مرکزی : 0217795903202177940716

بدون نظر

ارسال دیدگاه