تفاوت های لحیم کاری سخت و جوش احتراقی

تفاوت های لحیم کاری سخت و جوش احتراقی

تفاوت های لحیم کاری سخت و جوش احتراقی

جوش احتراقی و لحیم کاری سخت، هر دو روش های متفاوتی برای همبندی یک و یا بیشتر از یک قسمت از رسانا های فلزی استفاده شده در سیستم های ارتینگ به حساب می آیند.

این جوشکاری را به وسیله اشکال و انواع مختلف آن طبقه بندی می کنند.

یک شکل از جوش احتراقی این است که هنگام اضافه کردن مواد ترکیبی بررسی شود آیا قطعاتی که می خواهیم به یکدیگر جوش دهیم، ذوب شده هستند و یا خیر.

لحیم کاری سخت یک فرآیند جوشکاری است که در آن، رسانا های مورد نظر برای جوش دادن را ذوب نمی کنند، اما در عوض به منظور اضافه کردن مواد ترکیبی آن ها را تا دمای بسیار بالایی در معرض گرما قرار می دهند.

در طول فرآیند همبندی، این مواد ترکیبی به وسیله یک منبع حرارتی متشکل از ترکیبات گازی فرار (تبخیر شونده) که اغلب شامل استیلن – اکسیژن است، ذوب می شوند.

این مواد ترکیبی به طور موئینگی همراه با فلزاتی که باید جوش داده شوند پخش خواهند شد، و بعد از خنک شدن رسانا، همبندی مورد نیاز آن به دست می آید.

از این نوع همبندی صرفا برای پیوند رسانا های نواری استفاده می شود و خطراتی را نیز به همراه دارد که باید آن ها را در نظر گرفت.

جوش احتراقی به معنای تلفیق کاربردی مواد برای ایجاد اتصال است.

در این مورد، ماده ترکیبی مورد نظر مس ریختگی خواهد بود که رسانا های درگیر در همبندی را ذوب می کند.

تفاوت و مزیت های لحیم کاری سخت و جوش احتراقی در تکنولوژی های کاربردی

استفاده از این روش، یک پیوند مولکولی کامل در رسانا ها را به وجود آورده و در نتیجه، ویژگی های الکتریکی آن ها در نقطه پیوند را بهتر می کند.

اولین مزیت در رابطه با جوش احتراقی، دارا بودن ویژگی های الکتریکی حاصل از این جوشکاری در اتصالات است.

مزیت دوم جوش احتراقی مربوط به تجهیزات مورد نیاز برای انجام آن است. به طور مثال برای انجام لحیم کاری سخت به یک منبع انرژی پر قدرت به نام مشعل جوشکاری نیاز خواهید داشت.

مشعل جوشکاری فارغ از میزان انرژی مصرفی مورد نیاز برای آن، از مواد قابل اشتعال مانند: استیلن (متداول ترین ماده مورد استفاده) و یا گازهای احتراق مثل پروپان استفاده می کند.

این گازها با اکسیژن ترکیب شده اند که سبب بروز خطر بیشتری خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت و ایمنی بریتانیا (HSE)، به کار گرفتن این گازها میزان احتمال خطرات آتش سوزی، انفجار و یا خطرات به خصوص ناشی از استفاده، انتقال و ذخیره را افزایش می دهد.

  • آتش سوزی و انفجار ناشی از نشت گاز احتراق.
  • آتش سوزی و انفجار درون تجهیزات در اثر اشعه مشعل.
  • آتش سوزی و انفجار در اثر تجزیه و ترکیدن استیلن به دلیل کمبود اکسیژن.
  • سوختن در اثر تماس با قسمت های فلزی داغ و قابل اشتعال.
  • آسیب دیدن چشم در اثر ذرات داغ و حرارت.

در رابطه با استفاده از استیلن، هنگامی که موضوع تماس با فلزات باشد، به خصوص: مس، نقره و جیوه، استیلن ها ممکن است شکل بگیرند، به ویژه زمانی که رطوبت وجود دارد.

استیلن ها ناپایدار هستند و ممکن است دچار انفجار شده و یا شروع به تجزیه شدن کنند.

اما در مقابل، برای انجام فرآیند جوش احتراقی عملا به هیچ انرژی نیاز نخواهد بود، و فقط یک جریان ولتاژ پایین برای شروع کار لازم است.

پس از شروع کار، فرآیند این جوشکاری، خود انرژی لازم برای انجام موفقیت آمیز آن را به دست می آورد.

در مقایسه این دو روش، فرآیند جوش احتراقی تقریبا به هیچ منبع انرژی خارجی نیاز ندارد و انرژی مورد نیاز آن به راحتی و از راه ایمن تری فراهم می شود.

به منظور تصمیم گیری برای انتخاب روش مورد استفاده در همبندی های رسانای سیستم ارتینگ، تفاوت های دیگری وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.

این تفاوت ها همچنین باعث می شود تا استفاده از جوش احتراقی نسبت به لحیم کاری سخت، قابل اطمینان تر باشد.

مواد ترکیبی برای لحیم کاری سخت بستگی به نوع رسانایی که باید جوش داده شود، دارد و برای جوش دادن دو قطعه مس و یا قطعات مس و فولاد یکسان نیست. در جوش احتراقی همواره از یک ترکیب استفاده می شود.

دشواری ایجاد یک اتصال مناسب و مدت زمان کار در لحیم کاری سخت که فقط بر روی رسانا های نواری کاربرد دارد، زیاد است. اما در مقابل، با جوش احتراقی، روش انجام آن بدون در نظر گرفتن نوع رسانا تقریبا یکسان است.

علاوه بر این، همبندی رسانا با استفاده از لحیم کاری سخت، پیچیده تر خواهد بود.

به طور کلی، آموزش یک اپراتور برای انجام لحیم کاری سخت بسیار بیشتر خواهد بود، به دلیل اینکه مهارت و دانش فرآیند این روش پیچیده تر است.

در جوش احتراقی، به منظور حصول اطمینان از درک فرآیند آن، آموزش ساده و کمتری لازم است، و شامل یک فرآیند منظم و بدون نیاز به داشتن مهارتی خاص و برای یادگیری چگونگی دستیابی به یک اتصال مناسب و بهتر، خواهد بود.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری راجع به جوش احتراقی و محصولات مرتبط با آن پیدا کنید، با شرکت تجهیزات سیستم زمین تماس بگیرید.

ما در شرکت تجهیزات سیستم زمین محصولات کلیه محصولات ارتینگ، محصولات سیستم های جوش احتراقی شامل انواع اتصالات مربوطه را به صورت عمده به فروش می رسانیم.

برای دریافت مشاوره، نصب و راه اندازی با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید. 02177959032 – 02177940716

بدون نظر

ارسال دیدگاه