رسانا و هادی ارتینگ

رسانا و هادی های ارتینگ

رسانا و هادی ارتینگ

رسانا یا هادی ارتینگ معمولا هدایت گر ارت نامیده می شود. رسانای ارتینگ وظیفه اتصال خروجی ارتینگ سازه به الکترود و یا خروجی ارت را که توسط شرکت تامین برق تولید شده است، دارد.

این اتصال در سیستم حفاظتی بسیار حیاتی بوده و مستلزم مراقبت بسیار بالایی است تا از حفظ یک پارچگی آن اطمینان حاصل شود.

در حال حاضر ممکن است برای اتصال و ارت کردن، رساناهای آلومینیومی و کابل ها مورد استفاده قرار بگیرند.

اما این امر مستلزم مراقبت های ویژه ای است تا از بی خطر بودن و مقاومت آن ها در برابر خوردگی و یا اثر الکترولیتی درمکانی که آن ها در تماس با فلزات دیگر قرار دارند، اطمینان حاصل شود.

مکانی که اتصال نهایی الکترود ارت و یا خروجی ارتینگ در آن ایجاد شده است، باید تمیز و دارای برچسب اتصال الکتریکی ایمن باشد.

حداقل اندازه یک رسانا یا هادی ارتینگ ساخته شده از مس و یا روکش فولادی که در خاک دفن شده است و توسط یک غلاف در برابر خوردگی حفاظت می شود، اما در مقابل آسیب های مکانیکی فاقد محافظت بوده، برابر با 16 میلی متر مربع است.

اما اگر از این رسانا در برابر خوردگی محافظت نشود، اندازه های حداقلی برای هادی های ارتینگ فاقد محافظت مکانیکی، برابر با 25 میلی متر مربع برای مس و 50 میلی متر مربع برای روکش فولادی خواهد بود.

اگر در برابر خوردگی محفاظت نشوند، اندازه های دیگری مورد استفاده قرار می گیرند، صرف نظر از اینکه دارای حفاظت مکانیکی باشند یا نه!

به همان مقدار که از رسانای محافظ و اتصال در برابر خوردگی محافظت می شود، از رسانای ارتینگ نیز باید در برابر این پدیده محافظت کرد.

غالبا، رایج ترین شکل خوردگی، نوع الکترولیتی آن محسوب می شود.

الکترولیت یک  پدیده الکتروشیمیایی است که در اثر عبور جریان بین دو فلزی که در تماس با یکدیگر و یا یک اسید ضعیف هستند، اتفاق می افتد.

منظور از اسید ضعیف در اینجا هرگونه خیسی و رطوبتی است که با عناصر شیمیایی موجود در هوا و زمین ترکیب می شود.

این اثر، بر روی منابع جریان متناوب، ناچیز است.

زیرا هر فلز جا به جا شده درهنگام جاری بودن جریان در یک جهت، در نیم سیکل بعدی جایگزین آن می شود.

با این حال، در سیستم های جریان مستقیم، اطمینان از خشک بودن کامل سیستم (که امری بسیار دشوار است) و یا استفاده از آند سپر (فدا شونده) به عنوان مبنا، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در هر سازه ای، ایجاد یک بار و یا خروجی ارت اصلی به منظور مهار و اتصال تمامی رساناهای باندینگ و محافظتی امری ضروری محسوب می شود.

در هنگام تست، امکان قطع اتصال رسانا و هادی ارتینگ از ترمینال باید مهیا باشد. اما این کار فقط باید با استفاده از یک ابزار انجام شود.

این الزام با هدف جلوگیری از جابه جایی غیرتخصصی و نا آگاهانه، آورده شده است.

محصولات هادی های ارتینگ شرکت تجهیزات سیستم زمین

شرکت تجهیزات سیستم زمین با ارائه خدماتی از جمله نصب و راه اندازی و پشتیبانی سیستم های ارتینگ، محافظت در برابر خوردگی، حفاظت در برابر صاعقه و سیستم های جوش احتراقی با سابقه چندین ساله در این زمینه با شما همراه خواهد بود.

برای خرید محصولات ارتینگ مرتبط با رساناها و هادی های ارت با ما با شماره های 02177959032 – 02177940716 تماس بگیرید.

برای خرید محصولات به صورت عمده با شرایط ویژه تماس بگیرید.

بدون نظر

ارسال دیدگاه