یک سیستم حفاظت از صاعقه کامل

حفاظت از صاعقه شرکت تجهیزات سیستم زمین

یک سیستم حفاظت از صاعقه کامل

روش های پیشنهادی در ایالات متحده برای سیستم های حفاظت از صاعقه (LPS) تبدیل به استاندارد NFPA 780  برای نصب و UL 96A برای ملزومات نصب این سیستم ها شده است.

همچنین موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) همانند نهاد های دیگر شامل: DOE  و FAA، استاندارد ها و دستورالعمل هایی  برای کاربردهای اختصاصی، گردآوری کرده است.

امروزه اکثر کاربردهای با مشخصات ارائه شده که در ایالات متحده شاهد آن هستیم شامل DOE و FAA میشوند. و تقریبا به مانند یک دیگ جوشان است.

اغلب مردم این تصور را دارند که عدم وجود یک جایگزین به این معناست که دیگر چاره ای وجود ندارد.

روند فکری ممکن است بدین گونه پیش برود که در صورت رعایت نکردن این استانداردها و در هنگام وقوع مشکلی در رابطه با صاعقه، هیچ شخص و راه حلی برای مراجعه به  آن وجود ندارد.

اما سوال اینجاست … بعد از نصب یک سیستم UL 96A و پرداخت منظم برای مجوز آن، به سراغ کدوم یک باید بروید؟  NFPL ؟ UL  ؟

می توان به سراغ شرکتی رفت که آن را طراحی ، نصب و یا هردوی این کارها رو انجام داده است.

اما این شرکت ها به شما خواهند گفت که آن ها از استاندارد ها پیروی کرده اند.

ما اغلب تماس هایی از جانب شرکت هایی از قبیل: کارخانه های تولید برق، کارخانه های شیمیایی و مراکز داده ها دریافت میکنیم که اعلام می کنند مشکل صاعقه دارند.

تعداد دفعاتی که شاهد وجود سیستم LPS دارای تاییدیه (مجوز) نصب شده در تاسیسات، هنگام بررسی، ارائه مشاوره و انجام نظر سنجی در این سایت ها مشاهده نمودیم شگفت آور است.

آن ها حتی بر روی برخی از سازه های تاسیسات خود پلاک های برچسبی UL master را چسبانده اند.

مشتری از ما درخواست حل مشکلش را دارد. (که ما انجام میدهیم) آن ها اغلب این سوال را میپرسند که آیا پیشنهاد شما استاندارد های NFPA 780  و یا UL 96A  را برآورده می کند؟

ما پاسخ می دهیم: نه! نه به طور کامل! و همچنین به آن ها گوش زد می کنیم سیستمی که آن ها در حال حاضر در تاسیسات خودشان نصب نموده اند، مطابق استاندارد های NFPA 780 و یا UL 96A نیست.

اول از همه اجازه دهید در مورد نقاط مشترک NFPA 780  و UL 96A بحث کنیم: میله های فرانکلین، میله های برقگیر، خروجی های هوا

تاریخچه مختصری از تعاریف موارد ذکر شده

در سال 1755، دکتر بنجامین فرانکلین، آزمایشی در رابطه با کاهش صاعقه انجام داد و  پی به این نکته برد که یک نوک تیز، بار را پراکنده می کند. (اساس یک سیستم انتقال بار یا CTS).

او صاعقه را به یک بار متصل نمود و سعی در پراکنده کردن بار ابرها در یک هوای بارانی همراه با رعد و برق، داشت.

به دلیل انجام آزمایشاتی که وی با این میله ها انجام داد، میله ها به نام *میله های فرانکلین* شناخته می شوند و در یک سیستم فرانکلین که برای راه اندازی آن ضروریاتی مانند: زمین کردن و سخت افزار ها را شامل می شود، مورد استفاده قرار میگیرد.

وی سعی در فهمیدن این موضوع که اگر میله صاعقه به عنوان نقطه جمع آوری (مهار) مورد نظر از میله جلویی باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

و در بازه های زمانی کمتر از یک ثانیه، کل میدان استاتیکی را به طور غیرقابل کنترلی به وسیله هزاران آمپراز جریان های جاری در رسانا، تخیله نمود.

میله صاعقه همواره تضمینی برای مهار صاعقه نیست، که این خود یک مشکل دیگری است.

وسایل میله فرانکلین با ایجاد یک نقطه جمع آوری (مهار) تعیین شده، به منظور حفاظت از حیوانات و انسان در برابر برخورد های مستقیم صاعقه به کار برده می شد.

تصور بر این بود که صاعقه به میله فلزی متصل به یک سازه معلق در بالای منطقه محافظت شده برخورد کرده و سیم درون زمین، جریان اضافه را به درون زمین ارت هدایت میکند.

به دلیل اتصال فیزیکی میله های فرانکلین به سازه ها، در بیشتر موارد در واقع سازه یا دچار آتش سوزی می شد و یا خسارت هایی به آن وارد می آمد.

*بر اساس سند UL 96A ، یک برخورد صاعقه قادر به تولید 300 هزار آمپر جریان و 1 گیگا ولت (یک میلیون ولت) ولتاژ خواهد بود و حرارتی تا 36 هزار درجه فارنهایت را تولید می کند*

نسل بعدی حفاظت در برابر صاعقه

حفاظت در برابر صاعقه

رویکرد فرانکلین، همراه با انرژی صاعقه شدیدی (50 درصد برخورد که در ایالات متحده برابر با 30 هزار آمپر) و بسیار نزدیک به نقطه بحرانی است.

بعضی اوقات در محیط های قابل انفجار و دارای سیستم های الکترونیکی حساس که بر این محیط ها نظارت و کنترل دارند، حتی اگر صاعقه به طور مستقیم برخوردی با قسمتی از یک سیستم و یا مدار نداشته باشد، تاثیرات ثانویه صاعقه، جریان های گذرای ارت، جو های گذرا، قوس ثانویه، پالس های الکترومغناطیسی (EMP) و افزایش پتانسیل زمین (GPR) ، می تواند باعث بروز خطای نا به هنگام، و یا احتمالا خطا و اشتباه در عملکرد شود.

شرکت تجهیزات سیستم زمین، از رویکرد سنتی که در آن یک نقطه تعیین شده جمع آوری (مهار) صاعقه ایجاد می شود تبعیت نمی کند.

سیستم های میله فرانکلین با قدمتی بیش از 250 سال، این مشکل را به وجود می آورد.

این سیستم ها، صاعقه را هنگامی که احتمال تخلیه آن بیرون از منطقه امن مورد نظر صورت بگیرد، جذب می کنند.

از منظر ما، این سیستم ها یک مشکل بالقوه در جایی که ممکن است در آن مشکلی وجود نداشته باشد، به وجود می آورند.

شرکت تجهیزات سیستم زمین در طول سال ها، ارائه کننده سیستم های با دوام و پیشرفته صنعتی محافظ در برابر صاعقه، در ایران و خاورمیانه بوده است.

ترجیح ما برمبنا قرار دادن این دیدگاه است که بایستی  به جای جمع آوری (مهار) صاعقه، از برخورد آن جلوگیری شود.

شرکت تجهیزات سیستم زمین ، همه صاعقه را از بین نمی برد.

سیستم های انتقال بار ما، از یه اتفاق طبیعی و پدیده علمی به نام تخلیه نقطه ای، به منظور جلوگیری از جمع شدن صاعقه در یک منطقه حفاظتی محدود، استفاده می کند.

در شرکت تجهیزات سیستم زمین میدان ساکن در منطقه حفاظت شده را به اندازه ای کاهش می دهد تا صاعقه بیرون از منطفه حفاظت شده برخورد و تخلیه شود.

DAS ، به منظور کاربردهای اختصاصی و یا سایت ها، مهندسی شده است.

مشتریانی که از سیستم DAS برای محافظت در برابر صاعقه در کارخانه هایشان استفاده می کنند، افرادی هستند که برخورد و جمع شدن صاعقه در منطقه حفاظتی معین شده، برای آن ها قابل قبول نیست.

عملکرد تاسیسات حفاظتی بسیار حیاتی و حساس تر از آن است که فرصتی برای برخورد و جمع شدن صاعقه در منطقه حفاظتی تعیین شده بدهد.

به خصوص در یک محیط قابل انفجار فیزیکی و یا مکانی که تعطیل شدن آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

برخی دیگر عملکرد ما را انتخاب می کنند، به دلیل اینکه خرابی ابتدایی، منجر به یک دوره شروع مجدد طولانی برای تعمیر شده و فرآیند ها و نظارت های سیستم، که توسط برخورد صاعقه اولیه قطع شده است، قادر به ریست (تنظیم مجدد) و قابل استفاده مجدد نخواهد بود، به طوری که بایستی جایگزین و یا دور ریخته شوند.

یک دلیل محکم دیگر برای استفاده از سیستم DAS، اهمیت ایمنی پرسنل از قبیل: نظارت و دسترسی امنیتی مکانی است که در طول وقوع طوفان و رعد و برق بایستی در آنجا حضور داشت.

این موارد تعداد کمی از دغدغه های ماموریت های حیاتی هستند که مشتریان ما را مجاب به انتخاب ، رویکرد منحصر به فرد کرده است.

با بیش از 100 ها سیستم و سال ها عملکرد و موفقیت های ثابت شده در به حداقل رساندن اثرات صاعقه در حوزه های مختلف، شرکت هولدینگ تجهیزات سیستم زمین یک انتخاب کاهش دهنده ریسک هوشمند به منظور حفاظت در برابر صاعقه درسیستم های پر اهمیت، به شمار می آید.

-شما انتخاب های مختلفی برای حفاظت از اموال خود دارید. استاندارد های حال حاضر در NFPA و UL96A در حفاظت از صاعقه اجباری نیستند.

خرید و سفارش محصولات: برخی از محصولات مربوط به سیستم حفاظت از صاعقه ما

برای دریافت مشاوره در مورد گزینه هایی که می تواند برای محافظت از صاعقه برای شرکت، کارخانه یا محل مورد نظر شما قابل استفاده باشد، با ما در تماس باشید.

شماره تماس های ما برای دریافت مشاوره : 02177959032 – 02177940716

آدرس دفتر مرکزی شرکت تجهیزات سیستم زمین

بدون نظر

ارسال دیدگاه